Naučte se mluvit doma o problémech otevřeně

250x250

Problémy a napětí vznikají nejčastěji během dovolené nebo o vánocích. Právě v těchto dnech zjišťujeme, že členové naší rodiny mají různá očekávání. Jak tomu předejít?
rodina a molo

1. Ujasněte si, co přesně očekáváte. 
2. Zvažte, jestli je toto očekávání splnitelné a co vyžaduje od druhých.
3. Rozhodně nemlčte. Tím jen situaci zhoršíte.
Představme si následující situaci. Vrátila jste se z delšího pobytu v lázních a těšíte se na setkání s rodinou, společnou večeři a oslavu. Otevřete dveře a nestačíte se divit. Doma nikdo, všude nepořádek, lednice zeje prázdnotou. Zmocní se vás vztek, zklamání, smutek. Jsem jim lhostejná? Nečekala jste, že vám přijdou naproti s kyticí. Čekala jste jen trochu pozornosti.
Za hodinu dorazí manžel a radostně vás pozdraví. Čekáte omluvu a vysvětlení, proč nebyl doma a proč to v bytě takhle vypadá. Manžel jen stručně sdělí, že děti jsou u kamarádů, a sedne si spokojeně před televizi. Vy sedíte sama v kuchyni, vaše zklamání roste.
pár na molu

Nenaplněné očekávání
Podobné situace prožila asi většina z nás. Něco jsme očekávali a vykreslili si to v nejlepších barvách. Pokud to nenastalo, nebo to proběhlo jinak, cítili jsme se frustrované.
Často vycházíme z předpokladu, že náš protějšek má stejné myšlenky, představy a pocity, že ví přesně, co si momentálně přejeme a co potřebujeme. Tyto předpoklady se často ukážou jako mylné. Místo toho jsme konfrontováni  se situací, že se druhý zachoval jinak, než jsme čekali.

Útěkem od problému situaci zhoršíte
Máte možnost se konfrontaci vyhnout – nedělat nic, mlčet, stáhnout se do sebe. Tomu se říká reakce "útěk". Tím se však problém nevyřeší.  Váš partner si myslí, že je všechno v pořádku – pro vás nic v pořádku není. Konflikt nakonec stejně propukne, i když jindy a jinde. Do té doby se budete užírat a hromadit v sobě hněv.

Pokuste se o analýzu situace
Ptejte se, co je příčinou vaší frustrace. Snadno dojdete k závěru, že je to nenaplněná potřeba ocenění a přesvědčení, že rodina je povinna tuto vaši potřebu naplňovat. Neuspokojená potřeba ocenění přináší hluboké zklamání. Máte pocit, že vás zradili a nechali opuštěnou. Roste ve vás smutek, utápíte se v sebelítosti, ztrácíte sebedůvěru. Z nenaplněné potřeby viníte svou rodinu.

Jednejte aktivně  
1. Odložte pasivitu a vyčkávání.
2. Zbavte se závislosti na druhých. Za naplnění svých potřeb nesete zodpovědnost vy. Vezměte jejich naplnění do vlastních rukou.
3. Přiznejte si zklamání
Svoje očekávání, představy a přání dobře znáte. Jste přesvědčena, že nejsou nějak přehnaná nebo nereálná. Problém je, že o nich nemluvíte. Zklamání a negativní emoce si necháváte pro sebe. Sedíte sama smutně v kuchyni a mlčíte.
Projevte svoje očekávání a přání otevřeně, svoje pocity pojmenujte. Bez obviňování a výčitek. Tím zároveň převezmete zodpovědnost za naplnění svých potřeb.

336x280-bezdotyk-1511285347.png

Naučte se mluvit doma o problémech otevřeně
Ohodnoťte příspěvek
Banner 2